چادر های مسافرتی و انواع آن
نوشته شده توسط : نیلوفر نصیری

 

معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

 

الان 3 نوع چادر تو بازار هست

  چادرهای گرد (دایره ای) که احتمالا زیاد دیدی. خیلی راحت باز میشن و اگر کمی تجربه داشته باشی بازم خیلی راحت بسته میشن. سنگین و بدبار هستن و یه نفر برای حمل لازم داره. به کوله هم نمیشه بسن.

  چادرهای میله ای که چادرهای سبکی هستن و مخصوص کوهنوردی و طبیعت گردی. علم کردن و جمع کردنشون کمی وقت گیره و دردسر داره. سبک و خوش بار هستن و راحت میشه به کنار کوله بستشون.

  جدیدا یه سری چادر دیگه اومده تو بازار که به اسم چادرهای چتری معروف هستن. دقیقا شبیه به یه چتر باز و بسته میشن. در واقع یه ابزاری تو چادر هست که با بالا و پایین کردنش می تونی چادر را جمع و یا سرپا کنی. چادرهای سنگینی هستن و عملا قابل بستن به کنار کوله نیستن. دلیلش هم طول زیاد و وزن این چادرها هست. من یه نمونه 4 نفرشو دیدم بیشتر از 6-7 کیلو وزن داشت و نزدیک به 113 سانت طول که عملا قابل حمل نیست. قیمتش هم زیاد نبود حدود 50-60 تومن. منیره یه سر بری حتما می تونی پیدا کنی. البته جدیده و خیلی از مغازه ها هنوز نیاوردن.

چادرهای شماره گرد و چتری
  بیشتر برای حمل با اتومبیل خوب هستن و چادر میله ای برای حمل با کوله و...

 

معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

 

 1:چادرهای میله ای (عصایی)

اگر اهل مسافرت های طبیعت گردی بکر هستید که گاهی پیاده روی طولانی با تجهیزات و اقامت در آب و هوای نامساعد الزام آور است ضرورتا باید از چادرهای میله ای استفاده کنید. این چادرها با وجود قیمت بالاتر شرایط مناسب تری را در مسافرت های طولانی به وجود می آورند. هم به جهت حمل و نقل و هم به جهت استفاده از آن.
چادرهای میله ای چادرهای خاصی هستند که کمتر در بازارهای غیرتخصصی یافت می شوند و برای تهیه آنها الزاما باید سراغ بازارهای تخصصی کوه نوردی و طبیعت گردی رفت. این چادرها بسیار کم حجم و کم وزن هستند به حدی که به راحتی در داخل کوله و یا کنار کوله قابل حمل و نصب هستند.

 قیمت این چادرها به نسبت چادرهای گرد بیشتر است و به همان ترتیب کارایی، قابلیت و اطمینان آن نیز بیشتر است. چادرهای میله ای دارای ساختاری از جنس آلیاژهای فلزی مانند آلومینیوم و یا کامپوزیتی مانند فایبرگلاس است و با توجه به استحکام خوب این مواد قابلیت تحمل بادهای شدید را دارد. پارچه های استفاده شده در این چادرها به نسبت چادرهای گرد ضدآب تر است و با توجه به دولایه بودن اکثر این چادرها احتمال نفوذ آب باران به آن بسیار کاهش پیدا می کند.

 

معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

 

دولایه یا دوپوش بودن این چادرها چند مزیت عمده دارد. اول اینکه احتمال نفوذ آب باران را کاهش می دهد. دوم این امکان را فراهم می کند که در صورت گرم بودن هوا با حذف لایه دوم صرفا از لایه اول که از پارچه نازک تر و در بخش هایی توری ساخته شده امکان تهویه بیشتری را برای فضای داخلی چادر ایجاد کرد. سوما فضای چند سانتی متری هوای ساکن که بین لایه اول و دوم ایجاد می شود در هوای سرد به صورت یک عایق عمل کرده و تا حدی مانع خروج گرما از چادر می شود.
ذکر این نکته ضروری است که در چادرهای یک لایه عملا مانعی برای خروج گرما از چادر وجود ندارد و دمای داخل چادر و بیرون در شرایط عادی تفاوتی با هم ندارد.چادر دوپوش مقداری خاصیت عایقی حرارت دارد. برای حفظ این خاصیت عایقی حتما بین دو پوش باید فاصله هوایی وجود داشته باشد. فاصله هوایی را با نصب صحیح چادر حفظ کنید.

 معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

2:چادرهای گرد


این چادرها همان چادرهای معمولی و پر مصرف در بین عامه مردم می باشد. قابل تهیه در بسیاری از فروشگاه ها بوده و قیمت پایینی دارد. مزیت عمده این چادرها راحتی استفاده از آن است به نحوه که برپا کردن آن تنها با خارج کردن آن از پوشش انجام می شود. چادر پس از خارج کردن با خاصیت ارتجاعی خود باز شده و به صورت کامل آماده استقرار می شود. بستن چادر هم با کمی تجربه در مدت کوتاهی کمتر از یک دقیقه قابل انجام است. اشکال عمده این چادرها در درجه اول وزن و ابعاد زیاد آن است به نحوی که برای سفرهای طبیعت گردی یک نفر باید تنها مسئول حمل این چادر شود. دوما عدم استحکام آنها در مقابل باد و باران است. با توجه به ارتجاعی بودن چادر باد به راحتی میله ها را خم کرده و یا میشکند و همچنین با توجه به جنس نامناسب پارچه ها و یک لایه بودن، آب باران به راحتی وارد چادر می شود.

از چادرهای گرد تحت هیچ شرایطی برای برنامه های طبیعت گردی دور از تمدن استفاده نکنید. نه در برابر باران مقاوم هستند و نه در برابر باد و نه عایق سرما هستند.

 معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها


3: سایر چادرهای مسافرتی

چادرهای دیگری نیز به صورت محدودتر مورد استفاده طبیعت گردان هستند که به دلیل محدودیت های استفاده تنها به چند تصویر از آنها اکتفا می شود.

 معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

معرفی چادرهای مسافرتی و انواع آنها

 



:: موضوعات مرتبط: چادر سفر , ,
:: برچسب‌ها: چادر مسافرتی , چادر , چادر از نظر شکل ظاهری , انتخاب چادر مسافرتی , کوهپیمایی , سفر , ,
:: بازدید از این مطلب : 4295
|
امتیاز مطلب : 249
|
تعداد امتیازدهندگان : 80
|
مجموع امتیاز : 80
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 مهر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: